منّة شلبي متهمة بإساءة معاملة الممرضات وإليكم التفاصيل!

تضج وسائل الإعلام ومنصات التواصل الإجتماعي خلال الساعات الأخيرة في مصر بأزمة تواجهها الممثلة المصرية منّة شلبي حيث أنّها متهمة بإساءة معاملة الممرضات خلال رعايتهن لوالدتها الراقصة المعتزلة زيزي مصطفى. 

 

في التفاصيل، كانت قد تقدمت منّة بشكوى ضد ممرضتين بسبب الإهمال الطبي لوالدتها، لكن تفاقمت هذه الأزمة بعد تصريحات بعض الممرضات اللواتي اتهمن منّة بالعنصرية حيث أطلقن عدة وسوم على فيسبوك تتهمها بالعنصرية وإساءة معاملة الممرضات.

 

كما طالبت الممرضات بتدخل نقابة التمريض لإنقاذ زميلتيهن وسط شهادات مختلفة حول معاملة منة شلبي ووالدتها لهما، حيث كتبت ممرضة تدعى ميار منشوراً عبر فيسبوك أشارت فيه إنها عملت في وقت سابق بمنزل زيزي مصطفى ورعتها صحياً وتعرضت لمثل هذه الانتهاكات.

 

تابعت: "أنا مش قادرة أصدق كمية الظلم اللي بيتعرض ليه فئة التمريض، تخيل تبقى سايب أهلك وبيتك ومننا ولاده، وفجأة تتحط في مكتب أمن وبعدها تترحل على النيابة عشان أنت غلبان، الكلام دا عن لساني أنا وأنا اشتغلت مع منة شلبي.. وعارفة طريقتها السادية، واللي بتعمله مع التمريض، وفي الآخر لمجرد لسعة غير مقصودة من قربة ماية حرارية هي اللي طلبت تتحط لمامتها، تحبس بنتين وتقعدهم في مكتب أمن كأنهم حرامية أو سرقوها، وأكتر من حد يحاول يتواصل مع الفنانة لأن الموضوع بسيط وغير مقصود بس بلاش النيابة، لكن هي بعد ما خلصت إهانة وسب وألفاظ وشتايم زي اللي دايما بيحصل في بيتها وديتهم على القسم، وحاليا في النيابة بيتحقق معهم".

 

أضافت: “أنا كنت شغالة معاها أكتر من 3 شهور، وشفت منها معاملة سيئة وشتائم بألفاظ نابية، وكنا بنام على الأرض مفيش سرير لينا، ده غير الأكل السيئ اللي كان عبارة عن وجبة واحدة طيلة اليوم”.

 

فكيف ستنتهي هذه الأزمة التي تواجهها منة شلبي راهناً؟!